Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologie. Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Wijwatervat 'Christus en de Samaritaanse vrouw bij de waterput'
© Collection city of Antwerp, DIVA
Wijwatervat 'Christus en de Samaritaanse vrouw bij de waterput'
© Collection city of Antwerp, DIVA
Wijwatervat 'Christus en de Samaritaanse vrouw bij de waterput'
© Collection city of Antwerp, DIVA
STERCKSH\ZILVER\19601969\U6905105.BMP
STERCKSH\ZILVER\19601969\U6905102.BMP
STERCKSH\ZILVER\19601969\U6905103.BMP
STERCKSH\ZILVER\19601969\U6905104.BMP
U6905101
Wijwatervat 'Christus en de Samaritaanse vrouw bij de waterput'
Wijwatervat 'Christus en de Samaritaanse vrouw bij de waterput'
Wijwatervat 'Christus en de Samaritaanse vrouw bij de waterput'
STERCKSH\ZILVER\19601969\U6905105.BMP
STERCKSH\ZILVER\19601969\U6905102.BMP
STERCKSH\ZILVER\19601969\U6905103.BMP
STERCKSH\ZILVER\19601969\U6905104.BMP
U6905101
On display

Holy-water stoup Jesus and the Samaritan woman at the well

1833 - 1833

Fully moulded holy water font on a copper base depicting Jesus and the Samaritan woman at the well. Signed and dated on the back: J.P.A. Verschuylen fec. / Antverpiae 1833. Verschuylen may have derived inspiration for this holy-water font from a print by Jan Van Orley (1665-1735) in the New Testament series. The carved pulpit (1772) by Laurent Delvaux (1696-1778) in St Gertrudis Church in Nivelles and the pulpit (c. 1750) by the Antwerp sculptor Gaspard-Melchior Moens in the Church of Our Lady in Hoboken may also have inspired the silversmith. The City Print Collection in Antwerp contains an anonymous eighteenth-century sketch for a pulpit (inv. 1645, Dieltiens collection), which in concept closely resembles the holy-water font. The question is whether or not Verschuylen knew this sketch. (Source: Zilver uit Antwerpen, 2006)

Notice: Do you see a mistake? Or do you have extra information about this object? Please let us know!

  • Share