Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologie. Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

DMK03007_01
© Dominique Provost
DMK03007_M01
© Dominique Provost
DMK03007_M01_bis
© Dominique Provost
DMK03007_01
DMK03007_M01
DMK03007_M01_bis
Te zien

Broche met Egyptisch motief

1926 - 1926

Deze broche uit 1926 is een typisch art-décojuweel. Het is vervaardigd door het Spaanse juwelenhuis Lacloche-Frères. Je ziet een Egyptische figuur die een papyrusblad vasthoudt. Papyrus werd gebruikt om op te schrijven. De papyrusplant die in de vruchtbare Nijldelta in Noord-Egypte groeit, staat symbool voor de vruchtbaarheid en verwijst naar groei, jeugd en kracht. De vorm van de papyrusplant wordt vaak met Hathor, de godin van schoonheid en erotiek, geassocieerd en komt vaak terug in handvaten van spiegels. Aan de zijkanten van de broche en boven de figuur zijn hiërogliefen, het Egyptisch schrift, te zien. De Europese interesse in Egypte begon door Napoleons expeditie in 1798, maar het was vooral door de ontdekking en opgraving van het graf van Toetanchamon in 1922 dat de echte ‘Egyptomanie’ losbrak. De rage rond Egypte nam hysterische proporties aan toen de Belgische koningin Elisabeth, de Franse actrice Cécile Sorel, De Britse politicus Lloyd George en de Maharaja van Poona een pelgrimstocht naar de grafsite ondernamen gevolgd door de pers. Zowel de film- als de luxe-industrie raakten doordrongen van de ‘Tutmanie’ die zich vertaalde in kleding, meubels, interieurs en allerlei accessoires. Juwelenhuizen zoals Van Cleef en Arpels en Lacloche Frères ontwierpen in de jaren ’20 broches en armbanden met Egyptische symbolen zoals slang, valk, nijlreiger, farao… Juweelontwerper Pierre Cartier voorspelde zelfs dat ‘de ontdekking van het graf overweldigende veranderingen in de juweelmode zou teweeg brengen’.

Opmerking: Zie je een foutje? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

  • Deel

Merken